خطوط کلی دید گاه ها ومبانی فکری
نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان وحزب متحد ملی افغانستان نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان وحزب متحد ملی افغانستان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

کابل – افغانستان

1قوس 1387

 

کشورما افغانستان در مرحله جدید حیات سیاسی خود قرار گرفته است .جامعه افغانی بر غم عقب گردها راه تکامل خود را پیش می گیرد و مردم زحمتکش و ازادی دوست افغانستان در راستای تحقق ارمانها و خواست های دیرینه و بر حق شان به مرحله جدید مبارزه پا می گذارند که مضمون انرا رنسانس ملی و پیشرفت عمومی تعمیم و نهادینه ساختن ارزشهای دموکراتیک و فراهم ساختن زمینه های ضروری برای اعمار جامعه مدنی ،مرفه و عادلانه تشکیل می دهد .

انکشافات سالهای اخیر در عرصه جهانی و حصول تفاهم باهمی (consensus) بین المللی در باره بازنگری و تغیير بنیادی بر خورد به "مساله افغانستان" و پدید امدن زمینه های مساعد داخلی و خارجی بعد از 11 سپتامبر و سقوط نظام طالبان به خصوص تصویب قانون اساسی با تسجیل ارزش های دموکراتیک و قانون احزاب فرصت و امکانات بالنسبه خوبی را برای تشکیل و تحرک بیشتر نیرو های طرفدار صلح ، دموکراسی و پیشرفت اجتماعی بوجود اورد . با تاسف باید گفت که کوتاهی جامعه بین المللی در تاسیس یک اداره ، مدیریت موثر ،پاسخگو و خدمت گذار مردم ، اجرای تعهدات در باره مشارکت سایر نیروها ی ملی و اجتماعی خارج از کنفرانس بن در حیات سیاسی و اجتماعی ،بازسازی موسسات زیر بنائی و ایجاد شغل ،تشکیل اردوی ملی با قابلیت دفاعی لازم ، خاتمه دادن به نظام جنگ سالاری از طریق خلع سلاح و انحلال ساختار های نیمه نظامی ،غیر دولتی ،ریشه کن ساختن مافیای مواد مخدر و جنایات سازمان یافته و قطع مداخلات خارجی در امور افغانستان از یکطرف ، عدم موفقیت و عملیات کور کورانه نیرو های خارجی و بویژه قوت های موسو م به ائتلاف بین المللی در مبارزه بر ضد تروریزم بین المللی که بیشترین اسیب انرا افراد ملکی متحمل می شوند از جانب دیگر سبب یاس و نا رضایتی فزاینده مردم گردیده است . این وضعیت فرصت مناسبی را برای نیرو های شکست خورده عقبگرا و ضد ترقی بوجود اورد تا در تبانی با دشمنان معلوم الحال افغانستان در خارج مرز دو باره متشکل شوند و به مثابه یک خطر بالقوه عقبگرد سیاسی عرض وجود کنند.

 

از نظر ما در اوضاع و احوال کنونی مهمترین و مبرمترین وظیفه که در برابر نیرو های ترقی خواه کشور قرار دارد این است که با در نظر داشت درس های تلخ از چند گانه گی ، انقطاب و رویارویی نیرو های همسو و دارای ارمان های مشترک در گذشته ، که بالاثر قسمت اعظم از ابتکار و انرژی یک نسلی از وطنپرستان و مبارزین راستین راه ازادی و سعادت انسان در کشمکش های داخلی به هدر رفت ، با درک مقتضیات زمان و واقعبینی سیاسی در یک سازمان واحد سیاسی متشکل شوند و با حضور فعال ،متحدانه و یکپارچه در مبارزات سیاسی و اجتماعی مرحله کنونی و سمت دهی دگرگونی های جاری در جهت دموکراتیک ، رفاه عامه و عدالت اجتماعی تعهدات و دین خود را در برابر وطن محبوب ما افغانستان و مردم رنجدیده ان به انجام رسانند.

بر مبنای این ضرورت مبرم و تاخیر ناپذیر و به خاطر تداوم مبارزه هدفمند و موثر برای انجام تحولات عمیق و اقتصادی  ،اجتماعی و فرهنگی ودر غایت تامین سعادت مادی و معنوی انسان این سر زمین که در راه ان مبارزات طولانی قهرمانانه به عمل امده و قربانی های بی نظیر داده شده است . نهضت فراگیر و حزب متحد ملی افغانستان بر بنیاد دیدگاه ها و مبانی فکری سیاسی و تشکیلاتی ذیل بصورت کل در باره وحدت سازمانی به موافقه رسیدند.

1-   تاریخ سده پیشین افغانستان مشحون از مبارزات مردم این کشور بخاطر ازادی و ترقی است.  که در نهضت های استقلال طلبانه و ترقی خواهانه و دموکراتیک کشور انعکاس یافته است . حزب متحد ملی افغانستان و نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان در حالی که خود را ادامه دهنده گان این مبارزات می دانند با ارزیابی نقادانه موازین و شیوه های مبارزات سیاسی دیرینه می کوشند تا سیاست ها و عملکرد های شانرا با واقعیت های مسلم زنده گی ،تحولات در سطح جهان ضرورت زمان و روان جامعه ما عیار سازند.

2-   ما مخالف تحمیل یک ایدیالوژی خاص بر سیستم سیاسی و مناسبات اجتماعی بوده در تدوین و تحقق بر نامه و خط مشی سیاسی از مجموع دانش بشریت پیشرو و مترقی بهره می جوییم به مبارزه مسالمت امیز و قانونی و حل تضاد های اجتماعی از طریق مسالمت امیز اعتقاد داریم و به افراطیت چپ و راست و تمامی اشکال خشونت سیاسی و تروریزم مخالف هستیم .

3-   افغانستان دولت مستقل و دارای حاکمیت واحد و یکپارچه و غیر قابل تجزیه می باشد .دفاع از استقلال و تمامیت ارضی وحدت و یکپارچه گی ، مستحکم وحدت و حاکمیت ملی و حفظ موقف عنعنوی افغانستان یه حیث کشور غیر منسلک در سر خط وظایف ما قرار دارد.

ما از نظام وساختار دولتی مبنی بر اصول مردم سالاری و دموکراسی ،حاکمیت قانون حمایت نموده به خاطر تامین حقوق و ازادی های اتباع افغانستان طبق معیار های قبول شده بین المللی رشد و انکشاف نهاد های جامعه مدنی مبارزه می نمائیم و بر علیه همه اشکال تبعیض و تمایز بر مبنای قوم ،نژاد ،جنس ،مذهب ،موقف اجتماعی و اقتصادی قرار داریم .

ما اساسات دین مبین اسلام را رعایت  واز تامین ازادی واجرای مراسم دینی برای پیروان سایر ادیان حمایت مینمایيم به موارد سوء استفاده ازدین ومعتقدات دینی به خاطر مقاصد سیاسی ،گروهی وشخصی مخالفیم.

4-   افغانستان خانه مشترک همه افغان ها اعم از پشتون ،تاجک ،هزاره،ازبیک ،ترکمن ،نورستانی ،پشه يی،بلوچ وسایر اقوام ساکن این کشور است .ما برانیم که تامین مشارکت عادلانه در حیات سیاسی وایجاد فرصت های برابر در عرصه انکشاف اقتصادی وفرهنگی برای همه اقوام وانکشاف متوازن اقتصادی،اجتماع محلات معقولترین راه وروش تحکیم وحدت ملی واستقرار ثبات دایمی در افغانستان است.

5-   عدالت اجتماعی ورفاه عامه ارمان ماست بعقیده ما استقرار دولت دموکرایتک متعهد به عدالت اجتماعی وتوزیع عادلانه درامد ملی درراه تامین رفاه عامه وایجاد سیستم تامینات وبیمه های اجتماعی راه اصولی تامین رفاه وعدالت اجتماعی میباشد . به باور ما دموکراسی وازادی در صورتی ارزش میابد که با عدالت اجتماعی توام باشد .

6-   توسعه فرهنگی شرط ضروری ترقی همگانی بوده ،ما طرفدار بازسازی وعصری ساختن تعلیم وتربیه ونهادهای فرهنگی مبتنی بر ترویج ونهادینه ساختن خردگرائی وروشنگری میباشیم.

7-   کشور ما ازلحاظ اقتصادی در قطار عقب مانده ترین  وتوسعه  نیافته ترین کشورهای جهان قرار دارد .رشد کند نیروهای مولده ومناسبات کهنه اقتصادی وانهدام کامل زیر ساخت های اقتصادی و اقتصاد جنگ ومواد مخدر،فساد ،نبود تولیدات داخلی ومبدل شدن جامعه افغانی به یک جامعه مصرفی ،عدم موجودیت  زمینه کار وسیستم استاندارد مالیاتی وپولی ،ضعف اداره ومدیریت اقتصادی ،مظاهر عمده عقب مانده گی اقتصادی کشور شمرده می شود . بنا برین با توجه به اشکال تاریخی مالکیت وروان جامعه ،در حالی که اقتصاد بازار  را طبیعی ترین راه انکشاف اقتصادی افغانستان میدانیم ،به منظور تآمین عدالت اجتماعی وکوتاه تر ساختن فاصله میان دارا ونادار از فکتور مداخله فعال دولت در اقتصاد و حفظ توازن منطقی میان سکتورهای مختلف به خصوص در مراحل احیا ی مجدد زیربنا ی اقتصادی وایجاد شبکه های تامینات اجتماعی پشتیبانی مینمایيم .

8-   افغانستان عضو متساوی الحقوق جامعه بین المللی است .ما درحالیکه به حفظ هویت افغانستان بحیث کشور غیر منسلک تاکید داریم ،بان باور هستیم که اشتراک فعال درحل مسایل جهان شمول وهمکاریهای بین المللی ومنطقوی به اعتبار کشورما می افزاید .ما مخالف برخورد دگماتیک با واقعیت ها وایدیا لوژیک ساختن روابط بین الدول بوده از افراط وتفریط به حیث شیوه حل مسایل داخلی وبین المللی جانبداری نمی نمایيم.ازخود بیگانه گی  وانزوا طلبی را مردود دانسته باور داریم که منافع ملی کشور ما در همزیستی مسالمت امیز وهمگرائی وهمکاری با جامعه بین المللی بر اساس اصول احترام به حاکمیت وتساوی حقوق تآمین شده میتواند .

9-   اصول تشکیلاتی وسازمانی وحدت مارا دموکراسی گسترده درون سازمانی ،وحدت مرامی وتشکیلاتی ،تنوع نظریات ،حقوق برابر ودسپلین یکسان ،انتخابی بودن همه مقامات از طریق کاندیداتوری الترناتیوی،مسوولیت انفرادی ورهبری جمعی ،تناوب رهبری (الی دودوره )وتقسیم صلاحیت ها تشکیل میدهد.

 

 

 

 

 

 

     نورالحق علومی                                                        شیر محمد بزرگر

 

ريیس حزب متحد ملی                                       ريیس نهضت فراگیر دموکراسی وترقی                

افغانستان                                                                       افغانستان













November 25th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها